۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
تعداد بازدید: ۳۷۹۵۵۹
مدیر اجرایی مناطق آزاد سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت قطعی بالای معادن استان به خصوص در حوزه مس و آهن تصریح کرد: در حوزه لجستیک و حمل و نقل، ما کشوری به نام افغانستان در همسایگی خود داریم که به هیچ دریای آزاد راه ندارد و تنها نقطه اتصال افغانستان به آب‌های آزاد از طریق جمهوری اسلامی و مرز چابهار است.
کد خبر: ۲۱۶۳

سیستان منطقه ای چند وجهی در حوزه ترانزیت | حلقه اتصال افغانستان به آبهای آزاد فقط ایران است

چرا چابهار از تحریم‌های ظالمانه مستثنی شد؟|تنها بندر کشور که خارج از حوزه خلیج فارس با دریای عمان و اقیانوس هند ارتباط دارد+ویدیو

محمد رضا واعظی پور، مدیر اجرایی مناطق آزاد سیستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط درباره ظرفیت های مناطق آزاد جنوب شرق ایران گفت: مناطق  شرق و جنوب شرق به عنوان یکی از نقاط بکر و دست اول کشور هست مخصوصا در حوزه معدن. ما در نوار شرق منطقه سنگان تا  جنوب استان سیستان و بلوچستان معادن بسیار خوب و غنی داریم؛ معدن مس جانجا، معدن چهل کوره، معادن طلا و مخصوصا معادن سنگ خاف سیستان جزو معادن با ذخیره قطعی بالای کشور هستند که بخش عمده مواد صنایع فلزی و به طورتخصصی حوزه فولاد را این معدن تامین می کند.

سیستان منطقه ای چند وجهی در حوزه ترانزیت | حلقه اتصال افغانستان به آبهای آزاد فقط ایران است

 

معدن مس جانجا با مس سرچشمه برابری می‌کند

مدیر اجرایی مناطق آزاد سیستان و بلوچستان ادامه داد: اکتشافات بسیار خوبی در حوزه معدن در استان سیستان انجام شده است. به عنوان مثال معدن مس جانجا با مس سرچشمه برابری می‌کند و خوشبختانه در سال‌های اخیر با حضور هلدینگی از ایمیدرو در این منطقه تا پایان امسال یا اوایل سال آینده بهره‌برداری از این معدن که ذخیره قطعی بالایی هم دارد،  شروع خواهد شد.

بهره‌برداری از معدن مس جانجا که ذخیره قطعی بالایی هم دارد تا پایان سال شروع خواهد شد.


وی افزود: معادن یکی از حوزه‌های درآمدزا در استان سیستان است، اما در حوزه لجستیک و حمل و نقل، ما کشوری را در همسایگی خود داریم به نام افغانستان که به هیچ دریای آزاد راه ندارد و تنها نقطه اتصال افغانستان به آب‌های آزاد از طریق جمهوری اسلامی و مرز چابهار می‌باشد.
واعظی پور تصریح کرد: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشوراست، بندری که خارج از حوزه خلیج فارس به دریای عمان و اقیانوس هند ارتباط دارد و به همین خاطر چابهار از تحریم‌های ظالمانه مستثنا شد.

سیستان منطقه ای چند وجهی در حوزه ترانزیت | حلقه اتصال افغانستان به آبهای آزاد فقط ایران است

 

سیستان و بلوچستان با پایانه ای چند وجهی 

وی اضافه کرد: استان سیستان و بلوچستان با وجود دو منطقه آزاد یکی در شمال هم مرز با کشور افغانستان با گستره ۲۱ هزار هکتاری و مرز رسمی میلک و یکی هم در جنوب استان منطقه مرزی چابهار می‌تواند حلقه اتصالی افغانستان به دریا و آب‌های آزاد باشد و از حیث واردات مواد اولیه به کشور افغانستان و چه از نظر صادرات محصولات نهایی بازار بسیار خوبی دارد .

در منطقه آزاد سیستان فرودگاه زابل، خط ریل و جاده و همچنین دریا را داریم که این منطقه را کم نظیر و چند وجهی می‌کند.


واعظی پور با اشاره به ظرفیت حمل و نقل استان افزود: راه آهن سراسری تهران به زاهدان و از زاهدان به چابهار، چابهار میلک سرخس و جاده ترانزیت دو نقطه اتصالی مهم هستند در حالی که ما حمل و نقل دریایی هم در چابهار داریم و یک پایانه ترکیبی  سه وجهی را می توانیم در سیستان داشته باشیم.
ما در منطقه آزاد سیستان فرودگاه زابل، خط ریل و جاده و همچنین دریا را داریم که این منطقه را کم نظیر و چند وجهی می‌کند.

 
برچسب ها: سیستان بلوچستان منطقه آزاد #صنایع معدنی #ترانزیت چابهار #افغانستان
ارسال نظر
آخرین اخبار